“Let noone enter here who is ignorant of mathematics.”

pvalue_artBurton Lee från Georgetown höll nyligen två sammanhängande föreläsningar om medicinsk statistik, felkällor i vetenskap och hur man kritiskt granskar forskning för Marylands Critical Care Fellowship-program. Högintressant, underhållande och pedagogiskt om saker jag aldrig fattade under utbildningen. Tyvärr går inte videon att bädda in på sidan, så följ länkarna nedanför (ljudfilen finns på MarylandCCProjects podcast men videon är halva behållningen) :

– Del 1: A Blueprint to Mastering Numeracy & Avoiding Apophenia

– Del 2: The tale of sample sizes, the superstitious student, & superb studies

 

Några relaterade artiklar:

PLoS Medicine – Why most research findings are false (Ioannidis 2005)

Nature – Statistical errors (2014)

Nature – Interpreting scientific claims (2013)

Mayo Clinic Proceedings – A decade of reversals: An analysis of 146 contradicted medical practices (Prasad 2013)

Sammanfattningsvis pekar både statistik och empiri mot att ungefär hälften av alla positiva forskningsfynd från synbart välgjorda studier kommer att reverseras, och att vi borde vara försiktiga med att förändra riktlinjer utifrån enstaka signifikanta p-värden (Surviving Sepsis Guidelines och EGDT t.ex.).

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s